Električni motor je vsekakor glavna značilnost električnega kolesa, vendar ne more obstajati ali delovati samostojno. Namesto tega sodeluje s številnimi drugimi pomembnimi sestavnimi deli, predvsem z baterijo in pogonskim sklopom kolesa.

Da bi postali navdušenci nad električnimi kolesi – pripravljeni sprejeti popolnoma informirano odločitev o tem, kateri model električnega kolesa bo najbolje ustrezal vašim potrebam in ciljem – je pomembno, da razumete, kako te komponente delujejo skupaj ter na kakšne različne načine so konfigurirane na električnem kolesu. V tem poglavju bodo opisane glavne vrste motorjev, baterij in pogonskih sklopov, ki se trenutno uporabljajo na električnih kolesih, da boste lahko začeli razmišljati o tem, kakšno bi lahko bilo vaše idealno električno kolo.

MOTORJI

Kot je omenjeno v tem priročniku, je motor najpomembnejša lastnost električnega kolesa – zaradi njega je električno kolo električno kolo. Zato je zelo koristno, da se seznanite z različnimi vrstami motorjev za električna kolesa, ki so trenutno na voljo, ter da poznate prednosti in slabosti vsakega od njih.

Pesto motorje opisujemo predvsem po tem, ali so nameščeni v pesto sprednjega ali zadnjega kolesa: sprednji pesto motorji zagotavljajo dodatno moč neposredno sprednjemu kolesu, zadnji pesto motorji pa zagotavljajo dodaten navor zadnjemu kolesu. Moč in navor pesta motorjev sta na splošno nekoliko manjša, vendar je njihova prednost v tem, da je njihova izdelava cenejša, kar pomeni cenejše kolo.

Sprednji pesta motorji dajejo občutek, da kolo “vleče” naprej. Ker motorji v sprednjem pestu na noben način ne ovirajo pogonskega sklopa kolesa, lahko kolesarji izkoristijo kombinacijo mehanske moči, ki nastane zaradi več prestav na zadnjem kolesu, in motorne moči v sprednjem kolesu. Motorje s sprednjim pestom je tudi precej enostavno namestiti in odstraniti, saj se jim ni treba ukvarjati z verigami, prestavnimi ročicami ali kasetami, kar omogoča tudi razmeroma enostavno izvajanje popravil.

Po drugi strani pa so motorji s prednjim pestom nagnjeni k zdrsu ali iztirivanju, saj je večina kolesarjeve teže nameščena za prednjim kolesom. Poleg tega je zaradi dodatnega navora, ki ga povzročajo motorji v sprednjem pestu, običajno treba uporabiti trdnejše vilice, platišča in napere, kot je običajno.

V nasprotju s prednjimi motorji v pesto motorji v zadnjem pestu “potiskajo” kolo naprej, kar se tistim, ki so navajeni voziti običajna kolesa, pogosto zdi bolj naravno, saj tudi ti motorji ustvarjajo moč na zadnjem kolesu s pomočjo verige in zobnikov. Ker je večina kolesarjeve teže nad zadnjim kolesom, se motorji zadnjega pesta tudi redkeje zavrtijo kot motorji sprednjega pesta in lahko v določenih pogojih vožnje zagotavljajo bolj gladko in učinkovito vožnjo.

Vendar je lahko namestitev ali odstranitev motorjev v zadnjem pestu zapletena, saj se morajo vrteti okoli prestavnih ročic, verig in kaset, kar lahko oteži tudi izvajanje nekaterih vrst popravil. Kljub poznanemu občutku moči, ki se ustvarja na zadnjem kolesu, lahko dodatna masa motorja zadnjega pesta negativno vpliva na splošno vodljivost kolesa, zaradi česar je kolo nekoliko težje. Podobno kot motorji s prednjim pestom tudi motorji z zadnjim pestom povzročajo dodaten navor na zadnjem kolesu, kar pomeni, da jih je treba uporabljati s posebej močnimi zobniki in platišči.

Namesto da bi bili nameščeni v pesto enega od koles, motorji srednjega pogona poganjajo pogonski sklop kolesa, običajno na ročični enoti. Z neposrednim napajanjem ročic kolesa sredinski pogonski motorji delujejo v tesnem sodelovanju z že obstoječimi zobniki kolesa in tako povečajo mehansko prednost, ki jo zagotavljajo. To je še posebej koristno pri premagovanju strmih vzponov ali daljših klancev. Na tovrstnih terenih lahko motorji s srednjim pogonom “izkoristijo nižje prestave kolesa in ohranjajo število vrtljajev v učinkovitem območju, ne da bi se ‘zataknili’ kot motor v pesto “9.

Poleg tega, da učinkovito dopolnjujejo obstoječe prestave kolesa, sredinski pogonski motorji pogosto omogočajo bolj intuitivno in uporabniku prijazno zasnovo. Motorji s srednjim pogonom, ki so običajno pritrjeni na kolo nekje pri spodnji konzoli, puščajo veliko večino sestavnih delov nedotaknjenih, kar omogoča enostavno popravilo ali zamenjavo delov po potrebi. Poleg tega namestitev motorjev srednjega pogona pomeni, da je dodatna teža motorja bližje naravnemu težišču kolesa, kar ustvarja bolj naraven občutek pri vožnji kot motorji pesta. Nazadnje, pogon motorja na ročico omogoča določeno prilagodljivost pri oblikovanju preostalega dela kolesa, na primer uporabo pesta z notranjimi zobniki in/ali jermenskega pogona.

Vendar pa motorji s sredinskim pogonom običajno uporabljajo več lastnih sestavnih delov pogonskega sklopa. Poleg tega je večina motorjev s srednjim pogonom na voljo le na kompletnih električnih kolesih in jih je v mnogih primerih težje uporabiti pri predelavi običajnega kolesa v električno kolo. Nazadnje je prednost motorja s srednjim pogonom dražja, saj je večina električnih koles s to konfiguracijo motorja dražja od tistih z nameščenim motorjem v pesto.

BATERIJE

Baterije so v mnogih pogledih temeljni razlog, da so električna kolesa v 21. stoletju postala tako obetavna vozila. Visoko učinkovite, razmeroma lahke in polnilne baterije, ki se trenutno uporabljajo, zagotavljajo, da imajo električna kolesa zanesljiv vir energije, ki prispeva k prijetnejši in učinkovitejši vožnji.

Baterija električega kolesa

Razvoj baterij, zlasti v zadnjih nekaj desetletjih, je neposredno vplival na razvoj električnih koles. Po podatkih spletne strani ElectricBike.com je “prelomnica med ‘zgodovino’ električnih koles in našo sodobno dobo” široko dostopnih in redno uporabljenih električnih koles “množična proizvodnja litijevih baterij”, ki je bila v veliki meri posledica eksplozivne rasti računalniške industrije.10 Ko so te lažje, kompaktnejše, učinkovitejše in močnejše akumulatorske baterije postale cenejše in dostopnejše, so jih izdelovalci električnih koles začeli uporabljati za izdelavo vizualno privlačnejših, lažjih in zanesljivejših električnih koles.

Pri izbiri baterij za električna kolesa je treba upoštevati predvsem doseg baterije, ki je običajno opisan s številom kilometrov, ki jih lahko prevozite z enim polnjenjem. Seveda je razdalja, ki jo lahko prevozite, preden morate baterijo napolniti, odvisna od tega, koliko pomoči motorja nameravate uporabljati med vožnjo. Bolj ko vrtiš pedala in manj ko uporabljaš motor, več kilometrov lahko prevoziš z baterijo. Če boste uporabljali več pomoči motorja in manj pedalirali, boste z baterijo prevozili manj kilometrov. V vsakem primeru pa so današnje baterije električnih koles dovolj učinkovite, da lahko vsakemu kolesarju zagotovijo potrebno moč za zabavno, udobno in produktivno vožnjo s kolesom.

Današnje visokokakovostne baterije za električna kolesa naj bi vam običajno omogočale od 20 do 60 milj na polnjenje, poleg tega naj bi bile dovolj lahke in kompaktne, da se zlijejo z obliko kolesa – dobra baterija vas ne sme ovirati ali kakor koli zmanjševati možnosti za udobno vožnjo.

POGONSKI SKLOPI

Tretji sestavni del, na katerega morate biti pozorni, je pogonski sklop. “Pogonski sklop” pomeni sistem – običajno sestavljen iz več manjših delov, ki sodelujejo v tandemu -, ki zagotavlja moč in navor, potrebna za vrtenje koles vozila. Pri večini standardnih koles je pogonski sklop sestavljen iz gonilke, verige in neke vrste prestavnega sistema, ki je skoraj vedno pritrjen na zadnje kolo. Kolesa uporabljajo enoprestavni ali večprestavni pogonski sklop, ki moč, potrebno za vrtenje ročic, pretvori v dejansko pogonsko moč.

Pogonski sklop

Električna kolesa delujejo v povezavi z že obstoječimi kolesarskimi pogonskimi sklopi in čeprav to pomeni, da je pri pogonskih sklopih električnih koles običajno manj spremenljivk kot pri drugih komponentah, kot so motorji in baterije, morate biti z njimi vseeno dovolj seznanjeni, da se boste lahko informirano odločili, ko bo prišel čas za izbiro vašega kolesa. Ker so električna kolesa osredotočena na zagotavljanje učinkovitega, priročnega in dostopnega prevoza, se bomo osredotočili le na pogonske sklope z več prestavami, saj imajo ti mehanizmi pomembno vlogo pri premagovanju vzponov in drugih ovir kolesarjem – ne glede na to, ali vozijo električno ali običajno kolo.

Veliko motorjev za električna kolesa deluje usklajeno z že obstoječimi prestavami in prestavnimi ročicami, kar kolesarjem omogoča, da prestavljajo med prestavami in tako najdejo najboljšo učinkovitost za vsako vožnjo, hkrati pa izkoristijo moč motorja za izjemno gladko, udobno in zabavno vožnjo.

Za razliko od tradicionalnih pogonskih sklopov z več zobniki so pri notranjih zobniških prenosih zobniki nameščeni v tovarniško zatesnjenem pestu. Takšna nastavitev popolnoma odpravlja potrebo po grdem menjalniku in omogoča boljše prestavljanje pod obremenitvijo in med ustavljanjem. Kolesarji, ki uporabljajo to vrsto menjalnika, namesto da bi prestavljali iz ene prestave v drugo, z vrtenjem gumba na krmilu povečajo ali zmanjšajo napor nog, ki je potreben za vrtenje ročic.

Nekatera pesta z notranjimi zobniki gredo še korak dlje. Pogon NuVinci CVT nima določenega števila prestav in namesto tega ponuja praktično neomejeno število prestav. Menjalnik NuVinci ponuja celo popolnoma samodejno prestavljanje. V kombinaciji z električnim motorjem s srednjim pogonom pogonskim sklopom NuVinci ustvarja električno kolo, ki je še posebej prilagodljivo in kolesarjem omogoča, da natančno prilagodijo in prilagodijo svojo izkušnjo vožnje svojim specifičnim potrebam, geografskim območjem in načinom vožnje.

Električna kolesa združujejo komponente in tehnologije iz različnih industrij in področij na vznemirljive in inovativne načine, da bi ustvarila resnično edinstveno kolesarsko izkušnjo. Če se seznanite z osnovnimi sestavnimi deli in tehnologijami, zaradi katerih so električna kolesa še posebej učinkovita in priročna vozila, si omogočite, da izberete posebno električno kolo – opremljeno z idealno vrsto motorja, baterije in pogonskega sklopa -, ki ustreza vašim kolesarskim potrebam, pričakovanjem in ciljem.